국립현대미술관 «김구림» 연계 공연 하이라이트 영상 3:  ‹모르는 사람들›(연극)

국립현대미술관 «김구림» 연계 공연 하이라이트 영상 3: ‹모르는 사람들›(연극)

국립현대미술관 «김구림» 연계 공연 하이라이트 영상 3: ‹모르는 사람들›(연극) 공연 개요 ○ 장소: 국립현대미술관 서울 B1, MMCA 다원공간 ○ 일시: 9월 7일(목) 14:00-15:30 ○ 구성 - 영화: ‹1/24초의 의미›(1969), ‹문명, 여자, 돈›(1969) - 무용: ‹무제›(1969 안무/2023 재연) - 음악: ‹대합창›(1969 안무/2023 재연) - 연극: ‹모르는 사람들›(1969 안무/2023 재연) 다양한 장르를 넘나드는 총체예술가 김구림이 MMCA다원공간에서 영화-무용-음악-연극 등 총 4개 파트로 구성된 공연이다 한국 실험영화사에서 중요한 위치를 점하는 ‹1/24초의 의미›(1969), ‹문명, 여자, 돈›(1969) 영화 상영을 시작으로 1969년에 시나리오, 안무, 작곡을 한 ‹무제›(무용), ‹대합창›(음악), ‹모르는 사람들›(연극)이 각 15분간 차례로 펼쳐진다다 무용-음악-연극에는 70여 명의 출연자가 참여하여 실험적인 움직임과 소리를 선보였다 작가 소개 김구림(1936년생)은 경북 상주 출생으로, 실험미술의 선구자로서 한국 현대미술사에서 주요한 위치를 차지한다 기존 가치와 관습에 대한 부정의 정신을 견지한 그는 회화와 판화, 조각, 설치미술을 비롯하여, 퍼포먼스, 대지미술, 비디오 아트, 메일 아트에 이르는 실험적인 작품들을 지속해 왔으며, 실험연극, 실험영화, 음악, 무용에도 종횡무진 개입해 왔다 주요 전시 및 퍼포먼스로는 «1970-80년대 한국의 역사적 개념미술: 팔방미인»(경기도 미술관, 2010), «잘 알지도 못하면서»(서울시립미술관, 2013), «A Bigger Splash: Painting after Performance»(테이트 모던, 2012), «Postwar: Art Between the Pacific and the Atlantic, 1945-1965»(하우스 데어 쿤스트, 2016), «한국 실험미술 1960-70년대»(국립현대미술관 서울, 2023; 솔로몬 R 구겐하임 미술관, 2023), ‹생성에서 소멸로›(퍼포먼스, 산시미술관, 2015), ‹마음속의 노래, 시속의 울림›(실험 음악 연주, 런던, 2019) 등이 있다 MMCA Performing related to Kim Kulim ○ Venue: MMCA Seoul B1, MMCA Multi-Project Hall ○ Date: September 7, Thursday, 14:00-15:30 ○ Program - Film: The Meaning of 1/24 Second (1969), Civilization, Woman, Money (1969) - Dance: Untitled (1969/2023) - Music: A Grand Chorus (1969/2023) - Theater: Unknown People (1969/2023) The performance of Kim Kulim, an interdisciplinary artist traversing diverse genres and artistic practices, took place at 2 p m on 7 September 2023, at MMCA Seoul’s Multi-Project Hall Composed of a total of four parts that take the form of a film, dance, music, and theater, the work provided a tangible sense of Kim as a master of performance art The program began with the screening of The Meaning of 1/24 Second (1969) and Civilization, Woman, Money (1969), two works that mark a significant moment in the history of Korean experimental film These were followed by the dance, Untitled (the choreography, composition, and scenario of which were completed in 1969); the experimental music piece, A Grand Chorus; and the theater, Unknown People Each part of the performance was 15 minutes long, and 70 performers presented experimental movement and sound to audiences Artist Born in 1936 in Sangju, Gyeongsangbuk-do, Kim Kulim holds a significant status in Korean contemporary art history as one of the founders of Korean experimental art Maintaining a rebellious attitude towards established values and customs, Kim has produced a wide scope of experimental works, including paintings, prints, sculptures, installations, performances, land art, video art, and mail art He has also been consistently involved in experimental theaters, films, music, and dance Kim’s major exhibitions and performances include 1970-80s: Jack-of-All-Trades (Gyeonggi Museum of Modern Art, 2010), SeMA Green Kim Ku-lim: Like You Know It All (Seoul Museum of Art, 2013), A Bigger Splash: Painting after Performance (Tate Modern, 2012), Postwar: Art Between the Pacific and the Atlantic, 1945-1965 (Haus der Kunst, 2016), Only the Young: Experimental Art in Korea, 1960-1970s (MMCA, 2023; Solomon R Guggenheim Museum, 2023), Death to Birth (Performances, Shannxi Art Museum, 2015), and The Song Within the Heart, The Resonance Within Poetry (Experimental music recital, London, 2019) *본 영상은 《김구림》 이 진행 중인 7전시실에서 연극 리허설을 하는 과정을 기록한 영상입니다 This video records the process of the rehearsal in Gallery 7, where the exhibition Kim Kulim was being performed